Boszorknysg
Boszorknyok. Mindenki hallott mr rluk. Gyermekkorunkban a nagyorr, feketeruhs, seprn lovagl boszorknyokkal riogattak minket, de a npmeskben is megjelent a flelmetes vasorr bba. Ma ms taln tbbet hallunk a boszorknyokrl a tv-ben, br a ltvnyos fnyhats ksretben varzsl j boszorknyok mr nem nagyon illenek bele az elbb lefestett kpbe.
De honnan ered a boszorknyok legendja? Hogyan vltozott a kztiszteletben ll smnasszony az rdg szeretjv? Vagy mg tovbb menve: ma mit jelent boszorknynak lenni? Ezekre a krdsekre prblok vlaszolni e fogalmazs rvn.
I. Matriarchlis trsadalom s a Nagy Anya
Bizonytott tny, habr sokig tagadtk, hogy hajdann a kzssgek ln nk lltak. Az rott trtnelem eltt mg nem ltezett a hzassg fogalma, promiszkuits volt a jellemz, ebbl kvetkezen csak az anya szemlye volt ismert, a szrmazst csak ni gon lehetett igazolni. „A nemi aktusban mg nem ismertk fel a terhessg okt, ezrt a gyermekszls csodja rvn az asszonyok kiemelt helyzetbe kerltek a trsadalomban, amely kiterjedt a gazdasg, a politika s a valls terletre is. Sosem uralkodott nagyobb egyenjogsg, mint ppen azokban az idkben, amikor az anykat ekkora tisztelet vezte.” Nagy valsznsggel ebbl ered, hogy az emberisg els s sokig egyetlen istene nnem volt. Ezt az si istennt brzoljk a Vnusz-szobrok, melyek telt idomai a termkenysget szimbolizljk. Azrt nincsenek arcvonsai, mert a Nagy Istenn arct a halandk nem ismerhetik. „Az id mlsval az sistenn tbb rszre szakadt, s ezek a rszek mind jobban elklnltek egymstl. Mg az llattenysztk s vadszok a Nagy Istennt elssorban az llatok rnjeknt tiszteltk, addig a fldmvesek Fldanyaknt tartottk szmon t.” Majd megjelent a Holdistenn, aki szmos mitolgiban hrom szerepkrt vett fl. Az els szakasz, a nvekeds a vadszattal s a harccal trsthat, a telihold a szerelmet s a termkenysget jelkpezte, a fogy hold a boszorknysggal s a halllal hozhat ssze. E hrmassgbl erednek a sorsfonalat kezkben tart grg Morik (Kloth fonja, Lakheszisz mri ki s Atroposz vgja el.), de ugyanezt a tisztsget tltik be a rmai Prkk vagy a germn Nornk. (A Nagy Istennt ma is tisztelik a wicck, rluk a ksbbiekben olvashatunk.)
A csoporthzassgot a monogmia vltotta fl, mely ltal a nknek korltozdott a szabad partnervlaszts joga. (Ebbl ered az els jszaka joga.) Ezltal megkezddik a magntulajdon korszaka, s az apajog trsadalom. A vltozs rezni lehet a vilgon mindenhol, ha megfigyeljk a klnbz npek mitolgijt. Zeusz is harcok tjn jutott a trnra s gy frfi lett a fisten, apajogra formlva az istenek orszgt. Jl pldzza a vltozst Oresztsz trtnete:
Agamemnon hazatr a hborbl, de felesge, Kltaimnsztra, aki kzben Aigiszthosz szeretje lett megli. Fia, Oresztsz megbosszulja apja hallt s megli anyjt. A bossz istenni, az ernniszek ldzbe veszik a fit, hogy megbosszuljk az anyagyilkossgot, de Oresztszt vdelmezi felbujtja, Apolln. Oresztsz vitatkozik az ernniszekkel, hogy mirt nem Kltaimnsztrt ldzik, hiszen nem csak frjt, hanem az apjt is meglte. A bossz istenni azt vlaszoljk, hogy azrt nem ldzik, mert akit meglt, nem volt a vrrokona. Ezzel szemben Oresztsz meggyilkolta a sajt anyjt, ami az anyajog trsadalom legslyosabb bnnek szmtott. Az istenek az Areioszpagoszon szavaznak, de az eredmny dntetlen. Ekkor Athn, az ”aptl szletett” is leteszi vokst, s Oresztszt felmentik. Az apajog gyz az anyajog ernniszek fltt.
A nk helyzete taln a kzpkorban romlik meg a legjobban, amikor tulajdonknt s az rdg ltal knnyen elcsbthatknt tekintettek a nkre
II. Boszorknysg kezdete a kzpkorban
A XVI. szzadra mr nem llt olyan szilrd talajon a feudalizmus. A rendszer rendszer buksnak indult. A parasztsg tnkrement s elvesztette fldjt, s lzadsok tjn prbltak rvnyt szerezni. A jobbgyfelkelsek mellett vallsi harcok dltak
Az egyhz megprblt magyarzatot adni ezekre az esemnyekre is: a vilgot elleptk a boszorknyok, rdgk s eretnekek. VIII. Ince ppa 1484-ben kiadott bullja segtette a boszorknyldzs megindulst, de a boszorknyhit terjedst is. Ksbb a ppa megbzsra knyvet rtak a boszorknyokrl Boszorknyprly cmmel. A knyv egy j nzetet terjesztett: a boszorknysg fleg ni bn, mert a nnek kevesebb a hite s testileg-szellemileg is gyengbb, mint a frfi, ezrt hamarabb vlik eretnekk. Valamint a n irigy, gonosz s hajlamos a kicsapongsra, ezrt kt szvetsget az rdggel. Ez arra vezethet vissza, hogy a n mlyen a frfi al volt rendelve a frfinak a kzpkorban. Az apa, majd a frj tulajdona volt. Nem tanulhatott, frje nyilvnosan bntalmazhatta. „A lenyt, aki szerelmi viszonyt folytatott, megvesszztk, megszgyentettk, kedvesnek azonban ltalban haja szla sem grblt. gy aztn elfordult, hogy a n tehetetlensgben s tudatlansgban varzslssal, bvs szerekkel prblt helyzetn knnyteni vagy bosszt llni; a bvs szerek kzt nha mrgek is szerepeltek, amelyek azutn eredmnyess tettk a varzslatot.”
Abban az idben mg orvosok se nagyon lteztek, ezt a szerepet vajkos asszonyok tltttk be. Tapasztalataik rvn k poltk a betegeket s k segtettek a szlsnl. Munkjukat gyakran mgikus szertartsokkal kapcsoltk ssze. De mgis a nk elnyomott helyzetre vezethetek vissza a boszorknyok.
De mit tudott a kor embere a boszorknysgrl?
Az a boszorkny, aki szerzdst kt az rdggel s megtagadja Istent, Jzust, a szenteket s a Tzparancsolatot. A boszorknyokat onnan is lehet felismerni, hogy testk valamely pontjn stigmt viselnek, mely az rdg jegye s bizonytja a szerzdst s e jel teljesen rzketlen. A boszorkny tovbb az v bizonyos napjain rszt vesz a boszorknyszombatokon. A legismertebb ilyen nap mjus 1-je, a Walpurgis-j (lsd. III. rsz). Ezen az sszejvetelen megjelenik a Stn s eladja egy keresztny mise pardijt. Az nnep orgival vgzdik, majd a boszorknyok hazatrnek s prblnak minl tbb gonosztettet vghezvinni.
III. Boszorknysg ma - a wicca
Egyre tbb knyvet lehet ltni a boltokban a wicca tmval. De mi is az a wicca?
A wicck mai trtnete ott kezddtt, hogy egy angliai kovenbe beavatott frfi (Gerald Gardner) 1939-ben megszegve titoktartsi eskjt, s tbb knyvet rt az angol wicck hitrl, mert a valls kihalstl tartott. Az emberek tucatjai mentek a boszorknytrsulatokba. Persze ma mr nem minden koven kvetel titoktartst, st, egyre tbb knyv s honlap jelenik ebben a tmban.
A wicca gazatai:
« Gardnerinus wicca
« Alexandrinus wicca
« Angol hagyomnyos wicca
« Kelta wicca
« Dianikus wicca
« Tndr-wicca
« Teuton wicca
« Csaldi hagyomny
A sz egyik jelentse maga a boszorkny, aki e vallst kveti. A wicck legfontosabb alapszablya: Tehetsz brmit, de ne rts senkinek. (Tbbek kztt ez fogalmazdik meg a ksbb olvashat ”Wicca intsben.”) A wicck csoportjait koveneknek hvjuk. Persze nem minden boszorkny gyakorolja csoportosan a vallst. Egynileg is tadhatjuk magunkat az Isten s az Istenn hatalmnak.
Msik jelentse egy olyan valls, melynek elemei visszanylnak a trtnelem eltti idkig. Kt istene van, az Istenn s az Isten. Nevk brmi lehet, akr kori grg, rmai, egyiptomi istenek nevn is szlthatjuk ket. De brmely ms nven is hallgathatnak rnk. Jelentsgk ugyanakkora, egyik sem ltezhet a msik nlkl. (Br vannak olyan boszorknycsoportok, melyek csak az Istennt imdjk.) Az Isten s az Istenn mindenben benne van, mg az lettelen dolgokban is. Az Istenn legfontosabb jelkpe a Hold, mely tkrzi a ni ltet. A nv hold a szzet, a telihold az anyt, a fogy hold pedig a vnsget szimbolizlja. Termszetesen sszefgg a termkenysggel is. Az Istennhz tartozik a Fld s a vz. Ismerik tbbek kztt mg Nagy Anya s Mennyek Kirlynje nven is. Az Isten jelkpe a Nap, jelben a szarvas mutatkozik meg. Bizonyra ez a Szarvas Isten elnevezsbl ered. Az Istennek tulajdontjk a csillagokat, az aratst, az ember nem jrta terleteket. Az Naphoz, vagyis az Istenhez kapcsoldnak a wicck legfontosabb nnepei is.
Szabbatok s Esbatok, azaz a wicca nnepek
„A wicck rkkn forg kerkknt szemllik az vet, s megnneplik az vszakok vltakozst, a Hold telst s fogyst, valamint az gitestek elrehaladst az asztrolgiai hzakban. Egyarnt figyelemmel ksrik a fldmvesek naptrt s a Nap-Fld kapcsolaton alapul napvet.”
A teliholdnnepek az Esbatok. Egy vben 13 Esbat van, teht egy holdciklus kb. 28,5 napos. A telihold megnneplse utni id alkalmas a mgikus tevkenysgekre, mivel ekkor nagy mennyisg energia lp fel.
A fldmvelshez s a napfordulkhoz, napjegyenlsgekhez ktdik a nyolc Szabbat, amiket szoks az er napjainak nevezni. Ezek a Nap, teht az Isten nnepei. Vannak vszakkzi s vszakvlt Szabbatok. Az Imbolc (februr 2.), a Beltane (prilis 30.), a Lugnasad (augusztus 1.), s a Samain (oktber 31.) vszakkzi nnepek, amik a mezgazdasgi tevkenysgekkel s az llatok termkenysgi ciklusaival fggenek ssze. Yule nnept a wicck a tli napfordulkor (december 21. krl), Ostart a tavaszi napjegyenlsgkor (mrcius 21. krl) nneplik. Litha, vagyis Nyrkzp nnepe egybeesik a nyri napfordulval (jnius 21. krl), Mabon pedig az szi napjegyenlsggel (szeptember 21. krl) azonos. Ezek az vszakvlt Szabbatok.
Ezekre az si nnepekre helyeztek j nhny keresztny nnepet. Pldul hsvt az Ostart kvet holdtelte vasrnapja s htfje. (Innen ered a nmet ”Ostern” s az angol ”Easter” elnevezs is.) Samain nnepe a halottak napjval s a ”Halloweennel”, Imbolc pedig a gyertyaszentelvel azonos.
„A Szabbatok sokat feltrnak az Isten s az Istenn kapcsolatrl, s kettjk frigynek gymlcsz eredmnyr, amelyet a Fld letben tapasztalunk.” Az elbb idzett r ler egy trtnetet, melybe beleszttk a Szabbatok lerst. Tbbek kzt ez alapjn fogom bemutatnia nyolc nnepet.
Yule napjn megszletik az Istenn gyermeke, az Isten, aki maga a Nap, vagyis ez a nap jelzi a Nap jjszletst is. Ez a nap a tli napfordul dtuma is, amikor leghosszabb az jszaka. Jzus sem vletlenl decemberben jtt vilgra, a keresztnyek tvettk a naphoz ktd mondt. „Az Istenn tlen knny lomba merl, a munka s a szls fradalmait piheni ki.”
Imbolc a fny nnepe, mivel az egyre ersd Isten fnye megtermkenyti a fldet. Nem vletlen, hogy e napnak a msik neve a fklyk nnepe. A fnyt s a termkenysget nnepeljk, ezrt az eurpai tavaszksznt nnepsgek szerves rszei a mglyk s a fklyk. (Imbolc napjn van a wicck beavatsa is.)
Ostara a tavaszi napjegyenlsg nnepe, egyenslyba kerl a vilgossg s a sttsg. Taln ezt a napot nevezhetjk az els igazn tavaszi napnak. „Az Istenn hirtelen felbred, fldtakarja kizldl, minden termkenny vlik. Az Isten felserdl, a mezkn stlgatva lvezi a termszet bsgt.” Ostara msik neve Eostre.
Beltane napjn az Isten frfiv rik, s nszt l az Istennvel, aki szzbl anyv vlik. Szoks ezen a napon mjusft lltani, ami az Istent szimbolizlja (mivel fallikus jelkp). A ft az Istenn jelkpvel, virgokkal dsztik. De ma mr a wicck inkbb az st kr szervezik a szertartst. Az st az Istennt kpviseli.
Litha, avagy Nyrkzp nnepe a nyri napfordulhoz kapcsoldik. Ezen a napon leghosszabb a nappal, a Nap hatalma tetpontjn van, s az Istennnek gyermeke fogan. Rgen ilyenkor rmtzeket raktak, melyek tugrlsbl a fiatalok btorsgot mertettek. (Ez az nnep egyenl a Szent Ivn-jjel.)
Lugnasad jellegzetessge, hogy az aratssal fgg ssze. Itt van az els betakarts ideje. De az jszakk hosszabbodnak, az Isten veszt erejbl. Az Istenn bnatos, de tudja, hogy az Isten tovbb l kzs gyermekeikben. Ez a kenyrsts s a ksznetmonds ideje Istennnek.
Mabon az szi napjegyenlsgkor van. Befejezdnek a betakartsok. Az Isten felkszl, hogy elhagyja fizikai testt, hogy az Istenn ltal Yule napjn jra megszlethessen. A termszet is pihenre kszl.
Samain Szabbatja a lemonds nnepe. Az Istenn alszik, vrva, hogy megszlessen az Isten. „A Samain a szmads ideje, ilyenkor szoks visszatekinteni az elml vre, elrenzni az eljvend idszakra, s belegondolni az let s hall jelentsgbe, amely feltett nincs hatalmunk.”
A ltszat ellenre nem vrfertzsrl van sz. Ez egy bonyolult jelkp, ami a fldmvelshez ktdik. „Fldnk folytonosan vltoz termkenysgt brzolja Az Istenn s az Isten alakjval. A szletsrl, a hallrl s az jjszletsrl szl.”
Bizonyra felmerl a krds: s a varzsls? Ebben az estben nem beszlhetnk tnyleges mgirl. Itt csak arrl van sz, hogy a mgia energijt, ami az let energija felhasznljuk cljainkra. (Termszetesen a wicck nem hajtanak vgre rombol varzslatot.) A mgia nem termszetfltti jelensg, sokkal inkbb kzelebb ll a meditcihoz s az agykontrollhoz. Mgikus cselekvsre mindenki kpes, de fontos szem eltt tartani, hogy a mgia pozitv tevkenysg.
- Wicca trvnytisztelet:
Bizalom s szeretet.
- lni s lni hagyni:
Adni-kapni ugyanannyi.
- A krt hromszor kivesd,
Minden gonoszt elijeszt.
- Hogy hasson az ige mindig,
Rm s rendje dvik.
- Knny kz, gyngd tekintet,
Flelj s a szavad ne hintsed.
- Deosil, ha tel a hold,
Wicca igd jrd-dalold.
- Widdershins a fogy holddal,
Farkast vrfarkas-iszony mar.
- Hlgy holdja, ha jra kl fel,
Kezet cskolj nki ktszer.
- ha a hold legteljesebb,
A szved vgyt keresd.
- Flj, ha szak szele tmad,
Vitorlt le, fel a zrat.
- Dli szl fj hevesen:
Szjon cskol a szerelem.
- Ha Keletrl fj a szl,
Terts, mert az j betr.
- Mikor a szl Nyugatrl vad,
Ksrtetek zgoldnak.
- Kilenc erdt be az stbe.
Gyorsan gesd, lassan ftsd be.
- A Hlgynek fja a bodza,
Ki perzseli, eltkozza.
- Ha a Kerk lngra kap,
Beltane tzek gyljanak.
- Ha Yule lett mr a Kerk,
Pn az r, s a fa g.
- Gondod fa, bokor, virg,
A Hlgy ezerszer megld.
- Fodros vzbe vess kvet,
S az igazat szbe vedd.
- Ha a sorsod mostoha,
Ne hallgass a kapzsira.
- Ostoba mellett ne tarts ki,
Hvednek ne mondja senki.
- Ksznj, bcszz vigalommal,
Mit a hv orca s a szv vall.
- Hrmas Trvny: gy okoskodsz:
Hromszor j, hromszor rossz.
- Ha a rossz sorsbl elg,
Csillag homlokodra, kk.
- Tarts ki hsgesen,
Mg meg nem csal a szerelem.
- Wicca-bbj, nyolc szavas:
Te ne rts soha; azt tedd, mit akarsz.”
rta: Kati |